Sunday 20 March 2011


Saya mencari maksud sebenar apa yang dia katakan dengan "FOLIAR" itu....oleh kerana saya tidak boleh mengambil serkap jarang pada maksud sebenar disebabkan saya berlatarbelakang kan pendidikan Ijazah didalam bidang pertanian maka puas la saya cari... bimbang istilah yang saya gunakan salah dari segi maksud dan penggunaannya.
Rata-rata para prospek faham apa maksud foliar setelah saya mengatakan dalam istilah botani Foliar ini bermaksud "Daun" TETAPI.................

Baja Foliar adalah Baja DAUN????
So, Ramai juga yang mengambil pemahaman berkenaan baja foliar ini sebagai baja untuk memeperbanyak kan daun dan bukannya untuk tujuan lain.... mereka berfikir baja foliar ini hanya sesuai untuk tanaman berdaun seperti sayur-sayuran atau pokok2 berdaun yang lain..

Untuk memperbetulkan tanggapan mereka yang bagi saya hanya 50% tepat itu maka saya membuat pemahaman sendiri untuk memudahkan saya dan orang lain. Baja Foliar ini adalah baja yang menggunakan daun sebagai Sasaran pembajaan... Rasanya penyataan ini lebih tepat dalam mengatakan tentang baja Foliar... oleh itu sekiranya sesiapa yang membaca artikel ini harap anda dapat membetulkan persepsi tentang kegunaan baja FOLIAR ini ye.....

Sudah Faham kan??? Satu lagi yang ingin saya tekankan iaitu Maksud sebenar Foliar itu adalah datangnya dari perkataan FOLIAGE.... ianya bermaksud daun atau organ tumbuhan yang menjalankan proses fotosintesis. dibawah ini saya berikan pelbagai maksud Foliar dari pelbagai sumber dan pendapat...

Definitions of foliage on the Web:

1) leaf: the main organ of photosynthesis and transpiration in higher plants
foliation: (architecture) leaf-like architectural ornament

2) In botany, a leaf is an above-ground plant organ specialized for photosynthesis. For this purpose, a leaf is typically flat (laminar) and thin, to expose the cells containing chloroplast to light over a broad area, and to allow light to penetrate fully into the tissues. ...
www.wikipedia.org/wiki/Foliage

3) The White Foliage is an independent rock band from North Dakota. Its founding members, Charles Gokey and Marie J. Parker, met at a band camp in July 2001, while in high school. ...
www.wikipedia.org/wiki/The_Foliage

4)foliaged - foliaceous: bearing numerous leaves
www.wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn

5) plant leaves, collectively.
www.rhodyman.net/rhodyglo.html

6) the leaves of a plant
www.gov.pe.ca/af/agweb/index.php3

7)The live leaves or needles of the tree; the plant part primarily responsible for photosynthesis.
www.asca-consultants.org/what_glossary.html


8)A word that means "leaves in general", such aa group of leaves or all the leaves on a branch. Usually it's better to simply say leaves or needles, but in the case of cedar the "foliage" does not fit into one of those categories as people normally think about them. ...
www.uptreeid.com/glossary.htm

2 Comments:

Blogger Carl said...

Terima kasih kerana berkongsikan info yang bermanfaat untuk di ketahui bersama...

22 September 2012 at 10:16  
Blogger consxavier said...

memang DI Grow juga yang terbaik

Baja Organik Foliar DI Grow

5 June 2017 at 07:49  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home